Under 2021 kommer mångas bilförmånsvärden att bli högre jämfört med år 2020. Detta beror på att en miljöbilsregel upphör, att reglerna för bonus-malus-systemet justeras samt att beräkningsmodellen för bilförmånsvärdet delvis ändras. I den här artikeln redogör vi för ändringarna och vilka datum du som arbetsgivare respektive anställd med bilförmån bör känna till.
Skattepliktig bilförmån uppkommer när en person för privat bruk i mer än ringa omfattning använder en bil som personen får använda på grund av anställning, uppdragsförhållande eller annan liknande grund.
Bilförmån är en schablonbeskattad förmån som påverkas av
Under 2021 kommer flera regler som påverkar beräkningen av en bils förmånsvärde att justeras och nedan följer en genomgång av dessa. Skälet till justeringen är att förmånsvärdet mer ska vara jämförbart med kostnaden att äga motsvarande bil privat samt att bilförmånssystemet inte ska premiera innehav av fossildrivna fordon.
Miljöbilar har oftast ett högre nybilspris än en jämförbar bil utan miljöteknik. Förmånsvärdet kan då sättas ner till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen utan miljöteknik.
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik, steg 1. Denna regel kommer att finnas kvar.
Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor, steg 2. Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020. Detta innebär att förmånsvärdet blir högre för den aktuella bilen från och med kommande årsskifte.
Bonus-malus-systemet infördes 1 juli 2018. Systemet innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt, malus. Bonus-malus-systemet påverkar endast lätta fordon.
I en proposition föreslås justeringar från och med den 1 april 2021 i systemet. Det innebär att malusdelen förändras på följande sätt:
Den förhöjda fordonsskatten tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt. Bilar som blivit skattepliktiga före den 1 april 2021 påverkas inte.
För bonusdelen planeras följande ändringar i förordningen (2017:1334).
I en promemoria från Finansdepartementet, Promemoria om justerad beräkning av bilförmån, har det lämnats förslag på hur beräkningen av bilförmånsvärdet ska justeras. Detta görs genom att två delbelopp i schablonberäkningen ändras, det ränterelaterade och det prisrelaterade beloppet. De nya reglerna ska användas för bilar som blir fordonsskattepliktiga från den 1 juli 2021. Redan nu registrerade bilar eller bilar som registreras till och med den 30 juni 2021 påverkas inte.
Bilförmånsvärdet enligt de nya reglerna beräknas på följande sätt:
Idag finns ytterligare en prisdel som brukar kallas för lyxbilstillägg. Denna del tas bort från och med 1 juli 2021.
Det som framförallt påverkar en höjning av förmånsvärdet enligt det nya systemet är prisdelen som höjs från dagens nio procent av nybilspriset till 13 procent. För en bil med ett nybilspris om 350 000 kronor ökar förmånsvärdet med 34 procent från cirka 51 500 kronor till 68 900 kronor per år. Vid 52 procent i marginalskatt ökar förarens skattekostnad med cirka 9 000 kronor per år.
Bilförmån är och lär förbli en intressant och attraktiv förmån. De förändringar som kommer att göras under 2021 innebär dock att det blir ett högre förmånsvärde i många fall. Bilens fordonsskatt är ju numera en komponent vid beräkningen av ett förmånsvärde. Eftersom utsläppsgränsen för förhöjd fordonskatt sänks för bilar som blir skattepliktiga från och med 1 april 2021 är det ekonomiskt intressant och miljövänligt att köra en bilmodell som inte påverkas av höjningen. Kan ju också innebära ett högre bonusbelopp vid nollutsläpp av koldioxid.
Sedan ska man om möjligt se till att en ny bil registreras före den 1 juli 2021 för att inte den justerade beräkningsmodellen för förmånsvärdet slår igenom. Om man byter bil före halvårsskiftet skjuter man ju på tidpunkten för när den nya beräkningsmodellen för bilförmån drabbar just dig.
Artikeln är publicerad i nyhetshetstjänsten Skatteinformation från Wolters Kluwer.
© Författarna och Wolters Kluwer Scandinavia AB
Att mångfaldiga innehållet i denna artikel, helt eller delvis, utan medgivande av Wolters Kluwer Scandinavia AB, är förbjudet enligt lagen (1960:729 ) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Förbudet gäller varje form av mångfaldigande, såsom exempelvis tryckning, kopiering, ljudinspelning liksom elektronisk återgivning eller överföring.