Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Steve Pipe talar på Move On 2018 Wolters Kluwer
På gång i branschen

Gör skillnad för dina kunder på flera plan!

Text: 
Maria Alexandersson
Bild: 
Jonas Ljungdahl

Du är inte ”bara” en redovisningskonsult! Utan en person som verkligen kan göra skillnad för dina kunder genom att få dem att bättre förstå sin finansiella situation i bolaget. Detta säger Steve Pipe från England, uppskattad föreläsare på branscheventet Move On. 

Effekten för kunderna är inte bara pengar, utan revisorn/redovisningskonsulten kan också ha stor emotionell påverkan och till och med bidra till livsavgörande skillnader för sina kunder. Och belöningen till konsulten är möjligheten att ta mycket mer betalt. 

Steve Pipe sammanfattade de olika typer av tjänster som kan skapa mer värde för kunden i bokstavskombinationen CASH. Core, Advanced, Specialist och Humanitarian Services.

Core Services
Grundläggande tjänster som ligger nära kärnverksamheten kan till exempel vara att hjälpa kunderna att bättre förstå sin ekonomi genom att visualisera och förklara. För en företagare är det inte självklart hur sambandet mellan likviditet och kredittid på leverantörsfakturor hänger ihop och bara genom att förmedla det som är självklart för konsulten ger ett stort värde. Det kan också handla om att erbjuda tilläggstjänster som likviditetsplanering, budgetering osv.

Advanced Services
Vad är det som är viktigast för kunden? Hur kan orderboken växa? Hur mäts kundnöjdhet? Dessa frågor och också framförallt hjälp med att formulera mål är områden där företagarna har stort förtroende för sin revisor/redovisningskonsult och där tilläggstjänster kan erbjudas.

Specialist Services
Ibland har kunderna behov av andra typer av kompetens, till exempel juridisk kompetens eller IT-kompetens. Genom att skapa ett nätverk av personer att samarbeta med utanför redovisningsbyrån kan du erbjuda kunden ett bredare utbud. 

Humanitarian Services
Slutligen det som Steve Pipe verkligen brinner för och det som kommer göra stor skillnad för hur ditt varumärke uppfattas är på vilket sätt du ger tillbaka till samhället. Steve berättade om en byrå som sysslade med skatteoptimering i Australien hade bestämt sig för att skänka dagsbehovet av vatten för ett barn i Afrika vatten för varje skattedollar de sparade för kundens räkning. Genom att göra gott och också prata om det i PR fick byrån mycket uppmärksamhet och många nya kunder.

Börja med att uppgradera dig själv och känna att du verkligen är en viktig person för samhället, och fundera över hur ni på er byrå kan erbjuda tilläggstjänster som skapar värde för era kunder. I Wolters Kluwers utbud av programvaror finns många möjligheter. Läs mer här: