Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Joakim Lindh Trimero
Hallå där

Digitala tider kräver personligt engagemang

Text: 
Karin Andréen Olsson
Bild: 
Anton Ullenius

Hallå där Joakim Lindh, VD på redovisningsbyrån Trimero i Stockholm, som var en av deltagarna i paneldiskussionen på Wolters Kluwers framtidsevent Move On 2018.

Vad diskuterade ni på Move On?

– Digitaliseringen – förstås. Som jag ser det är det inte längre en konkurrensfördel utan ett krav och en självklarhet. Det är mer relevant att prata om automatisering. De okvalificerade tjänsterna kommer att skötas av AI – flöden av olika slag, kvittoscanning, fakturor som konterar sig själva etc. När redovisningen automatiseras är det viktigt att kunden upplever ett mervärde, så att man som redovisningskonsult inte bara utgår från att göra det enklare för sig själv.

Vilken typ av mervärde?

– Förutom att spara kunden tid kan vi med digitala verktyg ta fram bättre, mer pedagogiska beslutsunderlag som de har nytta av. Vi ser alltid till att hitta digitala verktyg som är anpassade till kundens verksamhet. När det gäller till exempel e-handelskunder underlättar det att vi kopplar ihop bokföringen med deras affärssystem. För en hantverkare är det praktiskt med tidrapportering och fakturering direkt i telefonen som synkas med redovisningen.
– Vi testar olika programvaror och väljer det vi tycker funkar bäst allt eftersom. Vi försöker ge feedback och hjälpa till i utvecklingen av produkterna. Just nu jobbar vi med bland annat Capego, Fortnox och Företagsplatsen.
– Automatisering gör att kunden kan få tillgång till rapporter snabbare och därmed kan vi hjälpa dem att fatta bättre beslut.  

Rådgivning var väl också ett ämne för panelen?

– Precis. Vi pratade om att begreppet ”rådgivning” kan behöva avdramatiseras. På Trimero kallar vi det hellre bollplank. Som kund ska man inte behöva ha en färdigformulerad frågeställning eller specifikt ärende. Vi försöker hjälpa kunder att lösa problem i alla möjliga frågor. Ibland kan vi leta upp svar själva och andra gånger kan vi rekommendera någon i vårt nätverk som kan hjälpa till. 

Såg panelen några utmaningar med digitaliseringen?

– Det gäller att inte tappa det personliga engagemanget som kommer bli allt viktigare för redovisningskonsulter när mycket av arbetet sköts via automatiska processer. Man måste förstå sina kunder och deras drivkrafter för att kunna leverera mervärde. 
– Trimero har fokus på entreprenörsledda företag som söker efter en redovisning som är anpassad efter just deras verksamhet. Större kunder behöver en viss typ av stöd, samtidigt som det finns ensamföretagare som ofta inte har någon annan att bolla med än sambon hemma vid köksbordet. Vi finns med som bollplank, stöttar kunderna och är med på deras resa. Det är en nyckelfaktor som kräver ett genuint engagemang från vår sida.