Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Jonas Hammarberg digitaliseringen
Hallå där

Digitaliseringen och det mänskliga perspektivet

Karin Andréen Olsson

Hallå där Jonas Hammarberg, författare, föreläsare och digitaliseringsrådgivare. Författare till boken ”Get Digital Or Die Trying” (medförfattare Arash Gilan) och aktuell som talare på Move On i Stockholm 18 oktober.

Vad ska du prata om på Move On?
– Digitalisering och människan – det mänskliga perspektivet. Vad det är som händer just nu, vad förändringen innebär och hur vi behöver agera annorlunda.

Ja, vad är det som händer egentligen?
– Det är inget nytt eller konstigt, vi litar varje dag på att maskiner och automatisering fungerar. Även om det sitter en människa där framme körs flygplanet på autopilot. Det tycker vi är helt okej. Digitaliseringen är som vilken annan förändring som helst, det är bara det att den går fortare än vad vi hittills upplevt. När det går fort blir vi stressade, när vi blir stressade får vi tunnelseende – och blir motsatsen till kreativa och handlingskraftiga.

Är inte digitaliseringen lite hotfull? Din bok heter ju till exempel ”Get Digital Or Die Trying”.
– Rädsla är den stora hämmande faktorn. Världen blir mer komplex, men vi kan inte stå vid sidan av och titta på. Kom ihåg att du inte är ensam. Vi har alla samma rädslor – men vi kan göra resan tillsammans, kroka arm med varandra och hitta en väg framåt. Särskilt mindre företag kan behöva hitta nya samarbeten.

– Våga prova något nytt! Rid på vågen och lär dig misslyckas! Det är ett val att vilja leva och utvecklas och gå digitaliseringen till mötes.

Vad är möjligheterna?
– Det mänskliga mötet. Det blir mer värt när allt som är repetitivt och bygger på algoritmer och regler är lätt att digitalisera. Frågan man ska ställa sig är ”hur kan jag vara värdefull för någon annan?”.

– För tjänsteföretag, som redovisnings- och revisionsbyråer, är det livsviktigt att vilja och kunna förstå sina kunder. Jag brukar säga att det bygger på de tre ”e:na”: erfarenhet, empati och engagemang. De tre tillsammans är grunden för att förtjäna rollen som rådgivare. När vi vunnit våra kunders förtroende kan vi göra oss värdefulla.

Är det något kring digitalisering du själv har svårt för?
– Jag har svårt att välja bort. Jag distraheras för lätt av allt som pockar på min uppmärksamhet i mobilen etc och skulle behöva stänga av lite oftare.

Jonas Hammarberg om sin föreläsning >>

Vill du höra Jonas Hammarberg föreläsa på Move On 2018? 
Läs mer och anmäl dig här >>