Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Katarina Thörnqvist, Wolters Kluwer och Johan Degerfeldt, Företagsplatsen
Framtid

Företagsplatsen pratar ekonomi med ickeekonomer

Karin Andréen Olsson
Bild: 
Michael Levin

Automatisering, digitalisering och redovisningsbyråernas transformation från redovisare till rådgivare och analytiker diskuteras flitigt i branschen.

– Med Företagsplatsen i vår produktportfölj kan vi hjälpa byråerna att bli starkare i sina nya roller, säger Katarina Thörnqvist, Managing Director, Wolters Kluwer Scandinavia.

Företagsplatsen är en molnbaserad business intelligence-tjänst för revisions- och redovisningsbranschen där data och bokföring förvandlas till överskådliga och lättbegripliga grafer och rapporter.

– Konsulten får hjälp att utveckla dialogen med sina kunder och ge mer insiktsfulla råd, säger Katarina Thörnqvist. Det blir lättare att greppa den ekonomiska helheten i ett företag, att upptäcka trender och att identifiera kritiska områden.

– Vi skapar ett gemensamt språk mellan konsult och kund, säger Johan Degerfeldt, ansvarig för Företagsplatsen. Konsulten kan prata ekonomi med ickeekonomer och paketera informationen så att kunden förstår.

Här kommer även andra aspekter in av allt det som digitaliseringen möjliggör. Den frigör inte bara tid och kapacitet, utan skapar även underlag för analys. Johan Degerfeldt menar att genom att utveckla maskininlärning kan man hjälpa konsulter att se sådant de inte redan vet.

– I data kan mönster och tendenser dölja sig som uppenbaras genom automatisering. På så sätt hjälper vi redovisarna att bli mer av rådgivande konsulter och att utveckla sina tjänster.

Katarina Thörnqvist ser Företagsplatsen som ett tydligt exempel på hur Wolters Kluwer bidrar till byråernas affärsutveckling. Tjänsten fungerar redan idag tillsammans med vårt bokslutsprogram och kommer att integreras i vårt erbjudande av molnbaserade lösningar.

– Våra produkter ska ge våra kunder de verktyg de behöver för att kunna erbjuda bättre service och information, säger hon. Därför är det viktigt att vi ständigt utvecklar vårt erbjudande.

Företagsplatsen i portföljen. Katarina Thörnqvist och Johan Degerfeldt är entusiastiska inför utvecklingen av molnbaserade lösningar som bidrar till kundernas affärsutveckling.