Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Åsa
Kundcase

Företagsplatsen stärker BDO:s affär

Publicerat: 
2019-03-18
Text: 
Maria Alexandersson

”Vi är jättenöjda med Företagsplatsen” är det första Åsa Pedersen säger när jag bokat lunch med henne för att höra om hennes erfarenheter av Företagsplatsen.

Snygg och tidsbesparande rapportering

För de kunder där BDO har ett löpande uppdrag förenklar Periodrapporten i Företagsplatsen arbetet för konsulten. Snygga nyckeltal, grafisk presentation och en komprimerad balans- och resultaträkning kombineras med konsultens kommentarer i en helhet på samma ställe. Periodrapporten spar mycket tid för konsulten jämfört med att exportera dokument från redovisningssystemet, skapa egna grafer, skriva kommentarer i Word och slutligen sammanfoga i ett mail. ”Det är viktigt att det är användarvänligt, enkelt och intuitivt, vilket Företagsplatsen verkligen är”

BDO

Stöd i det personliga mötet med kunden

Jag undrar om rapporteringen via Företagsplatsen ersätter det personliga mötet med kunden, men Åsa menar att det snarare är ett komplement. För konsulten är det ett väldigt effektivt sätt att använda Företagsplatsen i Bokslutsgenomgångar med kunden. Det blir enklare för kunden att förstå, det ser proffsigt ut och genom att använda drill-down-funktionaliteten bidrar det till att kunden bättre förstår sin verksamhet. Förtroendet för konsulten ökar också eftersom det blir transparent hur siffrorna är uppbyggda.

En annan del som stöttar konsulten inför mötet med kunden är möjligheten att läsa på hur olika nyckeltal beräknas. På så sätt blir det enklare att prata om nyckeltal i mötet vilket stärker konsultens professionalitet.

Kunden har allt tillgängligt i en portal

BDO erbjuder alla sina kunder den webbaserade plattformen ”BDO-portalen”. Här får kunden tillgång till allt som rör företagets ekonomi, samlat och lättåtkomligt på ett och samma ställe. Basen utgörs av: 

  • attest & läs i Fortnox Bokföring
  • ekonomin presenterad på ett lätt sätt via Företagsplatsen 
  • ett gemensamt dokumentarkiv som också är en funktionalitet via Företagsplatsen. Där kan både slutkunden och konsulten spara dokument som rör kunden.
  • Ärendehanteraren, där kommunikation sker med kunden.

De kunder som har behov av fler moduler i Fortnox kan enkelt lägga till det, liksom andra smarta applikationer såsom Kvitto-appen mm.

Egna rapporter för att lösa kundspecifika behov

Via Företagsplatsen finns även möjligheten att enkelt bygga egna rapporter, vilket uppskattas både av konsulter och kunder då olika branscher har olika rapporteringsbehov där standardrapportering inte alltid räcker till. De skräddarsydda rapporterna stärker även konsulten i rådgivningsrollen och skapar en bra dialog mellan konsult och kund.

Digitalt arbetssätt gör det enkelt att dela på arbetet

Att införa Företagsplatsen har varit en del av ett digitalt arbetssätt där målsättningen är att alla kontor inom BDO jobbar på samma sätt. Att arbeta digitalt och molnbaserat innebär ett effektivt och flexibelt arbetssätt, där det finns möjlighet att jobba över kontorsgränser, vid behov. Det innebär att om det är olika beläggning på olika kontor så kan en konsult från ett annat kontor stötta upp. 

Företagsplatsen stärker BDO:s affär

Åsa Pedersen är Auktoriserad Redovisningskonsult och en av de ansvariga för utvecklingen av BDO-portalen, där Företagsplatsen är en av de webbaserade applikationer som ingår. BDO har de senaste åren tagit marknadsandelar och precis flyttat in i nya fina lokaler i Stockholm på Sveavägen med vackra fönster, genomtänkt design och effektivt använda ytor. Företagsplatsen har varit en del i att stärka affären genom att på ett lättförståeligt sätt presentera ekonomin i realtid för kunden.

Vill du också veta mer om hur finsit (f.d. Företagsplatsen) kan stärka din affär? Läs mer här>> 

BDO och Åsa Pedersen

BDO är en del i ett internationellt nätverk med 73 000 medarbetare fördelat på 1 500 kontor och en representation i cirka 160 länder.
I Sverige finns BDO på 24 platser. För sjätte året i rad toppar BDO Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lista över kundnöjdhet i branschen.
Vi på BDO engagerar oss långsiktigt i varje kundrelation förtydligar Åsa Pedersen, och den passionen är en självklar framgångsfaktor för oss.