Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Utveckling

Låt en chatbot prata med bokföringen

Är du bekant med företeelsen chatbot? - Chatbots är en slags virtuella assistenter som kan ge information om exempelvis redovisningen. Hur ser kassaflödet ut? När ska momsen betalas och vilket belopp? Scanna och skicka kvitton direkt till redovisningen. Allt detta kan en chatbot ordna. Den kan även skicka ett meddelande om att en kund har betalat en faktura eller att den där viktiga betalningen har gått iväg.

Automatiserad partner
Vad är en "chatbot"?

"En chatbot (även chatterbot, Bot, chatterbox, Artificial Conversational Entity) är ett datorprogram som bedriver en konversation via auditiv eller text. Dessa program är ofta utformade för att på ett övertygande sätt simulera hur en människa skulle bete sig som samtalspartner. Chatterbots används vanligtvis i dialogsystem för olika praktiska syften, inklusive kundtjänst eller informationsinhämtning" https://en.wikipedia.org/wiki/Chatbot.        

Chatbots finns på webbplatser och i instant messenger program som Messenger, Skype, Facebook Messenger, Google Talk etc. och agerar på uppdrag av en person, ett företag eller ett program. Chatbot är inte något nytt fenomen. Redan på sextiotalet var MIT Artificial Intelligence  Lab, först med chatboten Eliza som simulerade kommunikation mellan människa och maskin. Denna utveckling har fortsatt. Det framgår bland annat av att Facebook satsar och lanserar chatbots på Facebook Messenger. Ser man bara till Facebook Messenger med nästan en miljard användare så förstår man underlaget för plattformen. Med en chatbot kan du göra allt från en väderprognos till att boka tid hos tandläkaren, eller att enkelt checka in på flyget.    

Conversational commerce Det finns alltså ett enormt underlag och därmed också möjligheter att göra affärer via chatbots. Populariteten av chatbots bevisar att det finns en enorm potential och att det inte är en hype. Speciellt när man ser att dagligen sker ca 3 miljarder samtal genom Facebook Messenger, Whatsapp, WeChat med flera. 

Messaging Apps Have surprised Social Networks

Med ca 3 miljarder människor som dagliga är aktiva i olika meddelandeplattformar, är detta en guldgruva för "conversational commerce". Conversational commerce är en term som syftar på kopplingen mellan meddelande-appar och shopping. Detta har gjort det möjligt att utföra tjänster över hela världen oavsett var man befinner sig.    

Genom smart teknik (artificiell intelligens) och ett trevligt användargränssnitt har det visat sig att man kan ha en relation med Chatbots. Hur långt kan det gå? Kan det gå så långt att  din kontakt med din konsult kan digitaliseras? Så att du inte längre behöver ha kontakt med olika rådgivare (revisor, skatterådgivare och konsult) om du till exempel ska förvärva ett bolag i utlandet, utan att det istället går att genomföra med hjälp av en chatbot?    

Nästa stora grej?

Även om det fortfarande finns människor som är skeptiska till Facebook och Messenger behöver inte detta spela någon roll. I april 2016 meddelade Mark Zuckerberg att han vill göra Messenger bots tillgängliga även från andra företag. Smart drag! Och inte bara Facebook ser möjligheter. Även Microsoft meddelade att de kommer att utnyttja denna form av artificiell intelligens fullt ut. Enligt Microsofts vd Satya Nadella är chatbots "nästa stora grej." En ny era börjar! Tänk dig att ersätta någon av ert företags tjänster med en chatbot där det upplevs som att man pratar med en verklig människa som lyssnar och ger svar. Detta ger ditt företag oanade möjligheter att erbjuda hjälp direkt, oavsett tid på dygnet, i stället för att låta kunden vänta i telefonkö eller till nästa dag.

Chatbots i redovisningen

Vad betyder detta för utvecklingen av bokföringen? Det finns flera tänkbara användningsområden. Ett är att kunna erbjuda en större grupp av (potentiella) kunder en ny, billigare, typ av tjänst. Till exempel till de kunder som av olika skäl inte väljer att ha en revisor men som ändå behöver hjälp i vissa frågor. Kan en chatbot kan ta över rollen som pålitlig rådgivare? När detta blir verklighet kommer det att påverka branschen. Flera rapporter pekar på att graden av digitalisering är en viktig parameter för små och medelstora företagare i valet av revisionsbyrå. Eftersom vi gör mer och mer online, allt från samtal till bankbetalningar, och möjligheterna att betala och/eller beställa via en app har blivit mer sofistikerade är det viktigt för både företag och redovisnings- och  revisionsbyråer att undersöka vilken inverkan detta har för just ditt företag. Och vad du kan göra just nu för att förbereda dig för detta.

Text: Jeanet Walraven, som bloggar åt vårt systerbolag i Nederländerna: http://blogs.twinfield.nl/deonlineaccountant/communiceren-met-je-account...