Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Mattias Segerbrand Saldo
Krönika

Ni står inför den viktigaste uppgiften ni någonsin har haft i era liv, och det är på liv och död

Publicerat: 
2020-04-03
Text: 
Mattias Segerbrand
Bild: 
Urban Jörén

Godmorgon alla,

Tiderna är ju lite spännande just nu och spänningen stiger från dag till dag, beroende vad som dyker upp i lådan. Ni har hört det förut men ni kommer att höra det om och om igen. För det är precis just nu ni är som allra viktigast, och då menar jag alla ni som idag arbetar nära era kunder med deras ekonomi och rådgivning. Det är nu ni behövs som mest. Det är nu ni skall och måste agera som störst. Det är inte bara ord det är en direkt order (om man nu vill använda det uttrycket). Det finns inte en chans att inte agera i detta ögonblick, oavsett hemifrån eller på jobbet. Följande saker skall vi alla göra, måste göra och det finns inte någon som inte kommer att göra detta: Ni skall:

  • Prata, ringa eller fysiskt samtala med varje kund, inga mail. Här behövs närvaro. 
  • Inte ta betalt för detta, vi är humana och skall förbli humana. 
  • Gör det med hjärtat, allt annat är fejk, då skall du byta bransch. 

Detta för att höra hur denna mår och vilken hjälp denna person/företag behöver. Prata med dom som om det vore din vän, lyssna och förstå. Efter det skall en möjlig idé tas fram för varje kund. Därifrån skall möjliga åtgärder kommuniceras med kunden för att också verkställas för kundens bästa. 
Om du var i kris så tror jag att du skulle bli glad att få detta samtal. Vi gör våra kunder glada, ok. Ännu mer än ni normalt gör. Lyft luren och ring, prata som en vän, skriv upp vilka åtgärder som skall göras.
Gör vi detta på rätt sätt kommer era kunder ännu mer än tidigare att älska er. Det är detta vad alla vi i branschen gör för våra kunder. Vi hjälper och stöttar alla våra kunder. Kom ihåg att ringa ALLA kunder, ingen är för stor eller tvärtom. Dessa samtal skall ringas nu!! 

Det är nu det är världskrig därute, inte imorgon. När ni blir lite varma i kläderna så kommer ni att få höra många jobbiga samtal, men också få uppskattning att ni faktiskt har hört av er och då börjar glädjen att poppa upp. För det är det vi skall försöka med i samma stund att försöka vara positiva men realistiska. 

Så idag startar denna resa för er som ännu inte redan har påbörjat detta arbete. 

Än så länge har vi haft en liberal politik av hanteringen av detta virus i vårt land, vilket jag personligen anser vara bra, men vad händer imorgon? Även om vi har varit liberala så drabbar detta alla våra företagare i vårt land. Många andra länder har det klart tuffare, med totalt stängda branscher, publika ytor, utegångsförbud, stängda gränser osv, vilket har skapat ett gigantiskt fall för dessa länders företagare, trots insatser från deras regering. Låt oss inte komma hela vägen dit.

Och vad händer den dag vi släpper på alla restriktioner?

Det finns en del saker som vi bör titta på när det gäller våra kunder, många kan vi lösa direkt, vissa är åtgärder som vår regering har lagt fram, dessa från regeringen tänker jag inte lyfta fram här, dels för att alla inte är klara och dels för att dom inte är tillräckliga för att klara inkomstbortfallet för våra företagare. Men många bäckar små…

En lista på möjliga åtgärder för att minska kundens stress i dessa tider.

Ring alla kunder och gå igenom deras situation. Fråga hur det går för dem och hur dem mår för tillfället. Hur har Corona drabbat deras affärer? Vad kan vi göra för att hjälpa?
Kom ihåg att till 99% så har era kunder bearbetat en massa alternativ redan i sina huvuden, vi är till för att fylla på med energi och att kanalisera dessa tankar som våra kunder 24/7 har just nu. 
Vi är inga mirakelmänniskor, men vi är jäkligt bra på att lyssna och inspirera.

Förslag som kan lösas direkt av oss konsulter:

  • Se över resultaträkning om det är några onödiga kostnader som de kan spara på. Diskutera med kunden. Den enskilt viktigaste punkten. Måste företaget ha dessa kostnader, vad kan krympas. 
  • Vilka anställda måste vi tyvärr avskeda, förhandla om lönen på. Tuffa beslut, men tyvärr nödvändiga i dessa tider.
  • Hur mycket måste kunden omsätta för att gå break even och hålla bolaget flytande?
  • Hittar vi några möjligheter att faktiskt sälja mer, nya marknader, nya produkter mm
  • Hyra – be kunden prata med hyresvärden angående reducerat pris/dispens med betalning. Såsom nedan ifall det är en utsatt bransch finns det en annan möjlighet
  • Lån – Prata med långivare om de kan få amorteringen borttagen under dessa tider. Kolla även med leasingavtal. Många leasingbolag tar bort amorteringen tillfälligt. Prata med bank gällande checkkredit eller lån.
  • Ändra F-skatt
  • Krispaketet, vi tar fram en likviditetsrapport och en nollbudget för våra kunder och följer upp den varje månad
  • Har vi behov att upprätta en kontrollbalansräkning, gör då det nu. Stäm av löpande hur det går ifall inte behov finns nu kan det finnas senare. Detta är viktigt.
  • Det finns sjutton tusen fler åtgärder, ni får gärna dela med er av detta då det är viktigt att vi samarbetar för en större överlevnad av Sveriges företagare.


Viktigt!!! Ring eller möt era kunder, inte bara mail, var en människa och agera därefter. <3

Mattias Segerbrand
Kreativ Ledare
Saldo Redovisning
mattias [at] saldoredo.se
0708-30 34 20
 

Detta är en gästkrönika av Mattias Segerbrand, Kreativ ledare på Saldo Redovisning. Vill du också skriva en gästkrönika på Insight är du välkommen attulrika.avedal-aberg [at] wolterskluwer.se (subject: G%C3%A4stkr%C3%B6nika) ( kontakta redaktionen)