Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Steve Pipe talar på Move On 2018
Reportage

Redovisningskonsulterna – hela världens hjältar

Karin Andréen Olsson

Ser du dig själv som en hjälte? Som någon som bidrar till en bättre värld?

Det borde du – om du är redovisningskonsult. Det är budskapet från brittiske Steve Pipe, auktoriserad revisor, prisbelönt författare och populär föreläsare. Han är en av talarna vid Move On-eventet i Stockholm i oktober.

 

Steve Pipe borde veta vad han talar om, med tanke på att han noggrant undersökt vilket värde redovisningskonsulter skapar runt om i världen. För att kunna skriva boken ”The World’s Most Inspiring Accountants”, uppmanade han och hans medförfattare hundratusentals konsulter att skicka in berättelser från sin verksamhet. 62 av dessa berättelser publicerades i boken, som beskriver hur redovisningskonsulter på en mängd olika sätt har gjort skillnad – inte bara för sina kunders affärer, utan även i deras liv.

Det berättas om företag som räddats från nedläggning, hur förluster vänts till vinst, hur nya företag kunnat startas och hundratals jobb blivit räddade. Massor av företagare har kunnat få balans i livet istället för att stressas sönder av arbete och bekymmer.

– Redovisningskonsulter lider ofta av dåligt självförtroende, menar Steve Pipe. Vårt yrke ses som något nödvändigt ont som man skojar nedsättande om. Men när man inser vilket värde vårt arbete verkligen har för våra kunder, kan man räta på ryggen och börja tänka större.

Det låter ju toppen. Men hur gör jag då för att boosta mitt självförtroende?

Steve Pipe råder varje konsult och byrå att ta ett antal steg:

  1. Tro på er själva och hämta inspiration från andra.
     
  2. Trimma verksamheten och se till att ni har de kompetenser och verktyg som behövs. Det kan vara utbildning, molntjänster eller andra programvaror.
     
  3. Identifiera tillsammans med era medarbetare hur ni skapat värde för era kunder och samla på er bra case och goda exempel från verksamheten.
     
  4. Dela med er av era goda exempel och använd dem i marknadsföringen. Det kommer att utveckla bilden både ni själva och andra har av er.
     
  5. Ta rätt betalt. Större vinst ger er möjlighet att utveckla ert erbjudande så att ni kan skapa ännu mer värde för kunderna.
     

– Fakta och siffror kan ni räkna ut själva. Men en bra fråga att ställa till era kunder är ”Hur känns det?” Då får ni en bättre uppfattning om helheten och deras verklighet.

Vissa kunder är väl medvetna om inflytandet deras redovisningskonsulter haft på såväl deras yrkesliv som privatliv. Här är en reflektion ur boken:

“Jag trodde faktiskt aldrig jag skulle höra mig själv säga detta, men ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det är sant… Min konsult har förändrat mitt liv.”

Betyder detta att vi ska bli “superkonsulter” som måste hänga med i den senaste tekniska utvecklingen och vara psykologer på samma gång?

– Inte alls, säger Steve Pipe. Vi behöver inte bli superhjältar. Vi behöver bara fokusera på vår kärnkompetens, utveckla den på bästa sätt och tydliggöra vilken skillnad vi gör för våra kunder.

– Då kan vi känna oss stolta och stå rakryggade. Och ta betalt därefter!

 

Steve Pipes hälsning till Sveriges redovisningskonsulter>>

 

Steve Pipe föreläste på Move On 2018.
Läs mer om Move On här >>