Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Kundcase

Segertoft & Partner hamnar inte i timträsket

Karin Andréen Olsson
Bild: 
Michael Levin

På Segertoft & Partner har det hänt mycket på kort tid. Från tiotalet medarbetare för ett år sedan består Uddevallabyrån nu av runt 20 personer och ytterligare två fasta kontor – i Trollhättan och Stockholm. – Vi bygger upp oss som en lite större aktör som är mindre sårbar, förklarar Anders Björnander, kontorschef i Uddevalla/Trollhättan.

När Anders Björnander ska beskriva företagsklimatet där Segertoft har sina kunder framhåller han Stockholm som den starkaste marknaden – men även Trollhättan är expansivt och framåt. Han ser det som en naturlig svängning efter nedläggningar av stadens stora arbetsgivare Nohab på 80-talet och Saab på senare tid. Men den stora effekten kommer av att högskolan etablerats i Trollhättan, menar han.
– Högskolan är loket som drar, säger han. Det är på högskoleorter det händer, där finns det nya idéer och entreprenörsanda. Se bara på hur Skara blev omsprunget av Skövde när högskolan flyttade dit. Men alla Segertofts kunder är inte små start-up-företag och inte heller finns alla i hemmaregionen. Bland annat fungerar byrån som en outsourcad ekonomiavdelning för den svenska verksamheten inom en stor internationell koncern. En blandning mellan strategisk rådgivning och löpande redovisningstjänster för både stora och små kunder är en stabil grund att stå på.

Byrå Tid är ett enkelt och vansinnigt kraftfullt program. Alla uppgifter finns för att vi ska kunna analysera och utveckla vår verksamhet, säger Anders Björnander som är kontorschef på Segertoft & Partner.

Med tanke på kundernas varierande storlek, behöver Segertoft & Partner såväl programvaruuppsättningar för riktigt stora företag som webbaserade program för de mindre. För en verksamhet som lever på att sälja sin tid och kompetens gäller det att hålla koll på om man är så effektiv man önskar. Det är här Byrå Tid från Wolters Kluwer kommer in. Segertoft & Partner har använt programmet sedan i början av 2016 och Anders Björnander själv stiftade bekantskap med det i januari i år, då han började på byrån. Han är mycket entusiastisk.
– Det är enkelt och vansinnigt kraftfullt program, säger han. Vi får överblick över våra projekt och kopplat till Wolters Kluwers Byråprogram blir allt mycket bra strukturerat.
– Vi får svar på frågor som ”Vilka moment har vi utfört?” ”Hur lång tid tog det?” ”Vem gjorde det?” ”Lämnade vi rätt offert?” Alla uppgifter finns för att vi ska kunna analysera och utveckla vår verksamhet. – Sedan gäller det bara att få ut sammanhangen som vi vill ha dem. Där har vi haft några önskemål om förbättringar och Wolters Kluwer har verkligen lyssnat och har redan ändrat på en handfull funktioner. En av dem var önskan om att kunna mäta interntid, som exempelvis säljtid. – Det löste de, säger Anders Björnander. Jag upplever Wolters Kluwer som flexibla och inte så stelbenta som stora leverantörer kan vara.

MEN HUR BRA koll på sina timmar man än har, behöver branschen en förändring, menar Anders Björnander. Han vill i större utsträckning våga sälja produkter som ”Bokslut”, ”Lön” eller ”Rådgivning” istället för timmar. – Det är lätt att hamna i timträsket. Och vad händer annars när man automatiserar och effektiviserar?

Anders Björnander om…

… Byrå Tid: ”Det är ett enkelt och kraftfullt program. Vi har tillgång till alla uppgifter och kopplat till Byrå får vi det väldigt bra strukturerat. Vi har total överblick över våra projekt och kan se om vi använder tiden på rätt sätt.” ”I vissa fall har vi saknat sammanhanget och att få ut uppgifter på det sätt vi önskar. Men Wolters Kluwer har lyssnat och gör sitt bästa för att lösa det åt oss. Jag upplever dem som flexibla och mindre stelbenta än stora leverantörer i gemen.”