Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Almi går från Kapell till Capego från Wolters Kluwer
Kundcase

Smidig övergång från Kapell till Capego

Karin Andréen Olsson
Bild: 
Tobias Nykänen

– Digitaliseringen är fantastisk! Vi sparar både tid och pengar. Det är roligare att kunna utvecklas på jobbet istället för att lägga tid på att skriva ut papper och sätta in dem i pärmar.
Så resonerar man på Almis redovisningsenhet i Östersund, som nyligen börjat arbeta med Wolters Kluwers molnbaserade plattform Capego.

– Vi har just tillsatt en grupp som ska titta på hur vi ska utveckla digitaliseringen hos oss framöver, berättar Helén Wikström, gruppchef för Almis regionala driftbolag. Tillsammans med kollegorna Malin Björklund, Åsa Oscarson och Barbro Askholm, alla redovisningsekonomer, diskuterar vi molntjänster, digitalisering och effektivisering.

Almi digitalisering Capego Wolters Kluwer
Almis redovisningsenhet i Östersund servar koncernens alla regionala bolag och har nyligen gått från Kapell till Capego. ”Nu tittar vi på hur vi ska gå vidare och utveckla digitaliseringen hos oss ”, säger gruppchefen Helén Wikström.

Enheten, med sina 23 medarbetare, sorterar under moderbolaget i den statliga Almi-koncernen. Den fungerar som intern redovisningsbyrå och servar koncernens drygt 30 bolag runt om i Sverige med redovisning, lön, bokslut med mera. Målet för koncernen är att på olika sätt bidra till att få det regionala näringslivet att blomstra. Närmaste kundföretag hittar vi tvärs över gatan, där Almi Mitts Östersundskontor ligger.

Almis redovisningsenhet välkomnar Capego

Årsboksluten gjordes tidigare i Kapell och därifrån var det ett naturligt steg att gå över till Capego Bokslut. Övergången genomförde man dessutom helt djärvt mitt under brinnande bokslutstider i slutet av 2017. Efter några smygstarter upprättades samtliga bolags kvartalsbokslut per Q1 2018 i Capego. 

– Det gick faktiskt väldigt smidigt och snabbt, säger Malin Björklund, som också är systemansvarig. Capego är pedagogiskt uppbyggt. Vi startade det från gamla Kapellfiler och gjorde vissa bokslut och årsredovisningar i programmet på en gång.

Under den första tiden uppstod naturligtvis frågor och behov av stöd och det blev några samtal till Wolters Kluwers tekniska support.

– De var väldigt duktiga och vi fick hjälp snabbt. Wolters Kluwer har också sett till att vi fick den utbildning vi behövt, säger Malin Björklund.

– Nu märker vi att det sker små förbättringar hela tiden via löpande uppdateringar.
Vilket anknyter till en stor fördel som hon kan se i sin roll som systemansvarig.

– Det är så skönt att slippa driva uppdateringar själv. Tidigare var det en stor apparat, då vi varje år behövde boka resurser och en speciell tidpunkt då alla skulle uppdatera samtidigt.

– Nu sker allt automatiskt. Skulle det finnas buggar så rättas de till inom ett par veckor och är inget man behöver leva med ett år framåt.

Almi digitalisering Capego Wolters Kluwer

En tänkbar utveckling av Capego som Almis redovisningsekonomer önskar sig är att lättare kunna dela filer med exempelvis revisorn.

– Men att bara kunna dela med sig av pdf-filen på bokslut är ett stort steg framåt, menar Åsa Oscarson. Gentemot våra kunder fungerar pdf bra.

Almis redovisningsekonomer arbetar nu kontinuerligt i Capego och gör inte bara årsbokslut utan även månadsbokslut för sina kundföretag. 

– På så vis håller vi kunskapen levande och vänjer oss snabbt vid uppdateringar.

Läs mer om hur du byter från Kapell till Capego >>