Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Katarina Olausson Stenpiren Insight
Kundcase

”Superdigitaliserad” och personlig

Publicerat: 
2018-12-18
Text: 
Karin Andréen Olsson
Bild: 
Michael Levin

Arbetsdagarna upptas av den pinfärska redovisningsbyrån. Fritiden av ett helt annat företagande – ekologiskt odlad vitlök.
– Det är perfekt under bokslutstiderna på våren att rensa hjärnan med ett par timmars fysiskt arbete efter jobbet, säger Katarina Olausson, som just kört igång Stenpiren Ekonomi på Tjörn i Bohuslän.

Katarina Olausson startade sin redovisningsbyrå i oktober. Summeringen så här bara ett par månader senare är minst sagt positiv.

– Det går jättebra! Det är faktiskt full rulle! Jag är nästan lite tagen.

De flesta av Katarinas kunder är nystartade, ägarledda småföretag, precis som hon själv. I STO-regionen – Stenungsund, Tjörn och Orust – finns det mänger av små bolag, ofta hantverkare som elektriker, rörläggare och snickare. Hon marknadsför sig med en websida och genom att skicka ut personliga brev och mail. Det personliga är uppenbarligen en framgångsfaktor.

– Jag får väldigt bra respons, kommenterar hon. Folk tar sig verkligen tid och delar gärna inlägg på sociala medier. 

Katarina Olausson Stenpiren Insight
Katarina Olausson har nyligen startat Stenpiren Ekonomi. Kontoret i Skärhamn på Tjörn ligger alldeles intill Akvarellmuseet – inte så dumt när man är sugen på fika med havsutsikt.

Det personliga är en ledstjärna i hela hennes verksamhet. Att behandla alla kunder enligt samma mall och rutiner är inte hennes filosofi. Istället vill hon förstå vem personen som är kund är och därmed kunna stötta på rätt sätt. 

– Det är viktigt att ha en känsla för när det är läge att pusha – eller bromsa. Jag som har översikten kan lugna kunden med ”din högsäsong infaller lite senare på året, då kommer det att ordna sig”. Eller hjälpa kunden att se vad företaget verkligen tjänar pengar på. 

Katarina Olausson kallar sin verksamhet ”superdigitaliserad”. Förutom de rent praktiska följderna tycker hon det är rätt väg ur ett hållbarhetsperspektiv. Även på en liten byrå blir det mängder av papper om allt ska skrivas ut och dessutom transporter när handlingar skickas med post. 

– Capego och Fortnox är helt nödvändiga. Capego Bokslut är både pedagogiskt och smidigt. Jag scannar in underlagen till bokslutsspecarna och sparar dem i Capego, sedan följer de med hela vägen. Jag går igenom hela resultat- och balansräkningarna från topp till botten och då följer specarna med. Huvudboken behöver heller inte skrivas ut – den ser jag under respektive konto.

– När jag till slut skriver ut blir allting automatiskt i rätt ordning. Det är kanonbra!

– Nu väntar jag otåligt på Capego Skatt! 

Katarina använder även Företagsplatsen, vilket rimmar väl med hennes ambition att vara pedagogisk och anpassa informationen efter vad varje kund behöver. 

– Jag brukar säga till mina kunder att ”du ska kunna kräva ett svar av mig som du förstår och har nytta av”. 

Att etablera sig på en mindre ort kan vara både lätt och svårt. Att alla känner till alla är en styrka, men kan också upplevas som ett hinder.

– När alla vet vem jag är känns det lite utlämnande att marknadsföra och sälja sig själv. Jag kan prata i evigheter om vitlöken och närproducerad mat. Men att sälja sig själv är svårare…

Tips till dig som startar eget:

  • Skaffa dig en affärscoach! Det är värt varenda krona. Jag anlitar min tidigare chef, Vivi-Anne Segertoft, som mentor och affärscoach. Tillsammans har vi gjort en affärsplan och en marknadsplan över ett helt år. Vi stämmer av regelbundet så att jag följer mina planer. Lyssna runt och sök på nätet så att du hittar rätt person för dig.
  • Sälj dig inte för billigt. Det är lockande att skaffa uppdrag genom lägre pris, men sedan är det svårt att höja.