Insight | Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi

Webbmagasin för dig inom skatt och ekonomi
Anders Lindahl utanför Wolters Kluwer i Amerikaskjulet i Göteborg
Hallå där

''Våra kunder ska alltid få ut det mesta möjliga av våra tjänster''

Publicerat: 
2020-11-10
Text: 
Hanna Stensson
Bild: 
Michael Levin

Hallå där Anders Lindahl, Customer Success Manager på Wolters Kluwer från den 1 september. Hur känns det att axla den nya rollen i den skandinaviska verksamheten, som ska utveckla både befintliga och framtida kundrelationer?

– Det känns spännande! Mitt uppdrag handlar om att långsiktigt förbättra kundnöjdheten i Skandinavien och få till ett tajtare samarbete inom Wolters Kluwers nordiska organisation. Kort sagt ska vi se till att våra kunder alltid får ut det mesta möjliga av våra tjänster, berättar Anders.

Rollen, som tidigare inte funnits på Wolters Kluwer, innebär att Anders arbetar för att
tillgodose kundernas behov och förväntningar. Han är chef för service och support gentemot svenska kunder och ansvarig för customer success för den skandinaviska verksamheten. 

Ny industri

Anders har tidigare arbetat 15 år på Maersk där han senast hade skandinaviskt ledningsansvar inom områden som kundsupport, eftermarknad och transformation. På frågan om vad han hoppas kunna tillföra i sin nya roll, menar han att erfarenheterna är inom samma domän som tidigare, även om produkterna skiljer sig åt mellan uppdragen. 

– Wolters Kluwer verkar i en annan bransch, men de utmaningar och krav som ställs på rollen känner jag igen från tidigare uppdrag. Jag har erfarenhet av att arbeta i en global industri och har även på Maersk haft ett skandinaviskt ansvar för leverans till kunder, vilket definitivt kommer väl till hands i den här rollen, säger han.

Ska utveckla kundresan 

När branschen förändras, inte minst som en effekt av digitaliseringen, blir kundresan en allt viktigare aspekt att fokusera på. 
– Vi ska anpassa oss efter kunders behov. De flesta av oss lever en stor del av våra liv med hjälp av digitaliserade verktyg, och det ökar kravet på att vi på Wolters Kluwer ska kunna erbjuda en liknande upplevelse. Samtidigt måste vi värna om den mänskliga touchen. Ju mer vi digitaliserarar och gör processer automatiska, desto viktigare blir de tillfällen då vi faktiskt behöver mänsklig interaktion, säger han.

– Det har aldrig varit viktigare att driva en positiv kundupplevelse och mitt mål är att utveckla våra arbetssätt och processer kopplat till kundresan. Det kommer innebära att vi håller en hög förändringstakt vilket kräver en vilja att testa nya saker, säger han.

Nära ledarskap

Som ledare uppskattar Anders att arbeta i team. Han har tidigare fått höra att han är kommunikativ, tydlig och intresserad av sina medarbetare. 
– En ledare måste ha ett genuint intresse för människor och brinna för att arbeta genom andra. Det är viktigt att ge förtroende och tillåta andra att utvecklas genom ansvar. Jag pushar gärna för att våga ta risker och testa nya saker, antingen lyckas vi eller så lär vi oss något vi kan använda oss av nästa gång, säger han.

Anders bor, efter många år utomlands, idag med sin familj i Göteborg. När han är ledig gillar han löpning, läsa böcker och umgås med sin familj som precis har utökats med ett tredje barn. Han är mer än gärna delaktig i sina barns aktiviteter. Familjen har nyligen tagit över ett torp efter Anders föräldrar som de spenderar mycket tid i.

Anders har nu axlat sitt nya uppdrag under ett par månader och fått ett första intryck.
– Min uppfattning om Wolters Kluwer hittills är att det är en välkommande organisation. Den första tiden har varit positiv och många är nyfikna på min roll. Det finns en intern passion och stolthet, både för den egna och andras expertis, vilket är en god grund att stå på när vi tar fortsätter att utveckla verksamheten, avslutar han.